Wednesday, February 4, 2009

terSENYUM la sayang...

Pada dasarnya, Islam itu dibangunkan atas dasar keseimbangan dan keadilan, baik dalam hal aqidah, ibadah, akhlak, mahu pun tingkah laku. Oleh kerana itu, Islam tidak mengenal kemuraman yang menakutkan orang yang melihatnya..dan ketawa yang tebahak-bahak.. Akan tetapi sebaliknya, Islam sentiasa mengajar kita supaya menampilkan wajah yang tenang, selalu berseri dan enak dipandang sehingga menyenangkan orang tatkala memandang wajah kita..

Abu Tamam mengatakan:


jiwaku menjadi penebus Abu Ali,
Dialah fajar harapan dan bintang renungan,
Kejenakaanyan mampu menaikkan semangat,
Bahkan, terkadang dia mampu membuat orang
yang sebelumnya tidak pernah merasakan senang,
menjadi riang gembira...


Muram durja dan muka yang masam adalah cermin dari jiwa yang kacau dan tidak keruan, fikiran yang berkecamuk dan perangai yang buruk.

RASULULLAH S.A.W pernah bersabda,
"Meskipun sekadar menampakkan wajah ceria saat kau bertemu saudaramu"
that really shows how important for us to smile..to anyone because, "senyuman itu satu sedekah yang sangat MUDAH!!

"Orang yang murah dengan senyuman dalam menjalani kehidupan ini bukan sahaja orang yang paling mampu membahagiakan diri sendiri, tetapi juga orang yang berkemampuan lebih dalam mengerjakan berbagai urusan, lebih bertanggungjawab ketika memikul tugas, orang yang paling kuat menghadapi kesulitan dan memecahkan persoalan dan lebih professional dalam memikul urusan penting yang bermanfaat bagi dir mereka dan masyarakat.."

see, i've told ya! juz smile..u can have a lot of benefits there, plus exercise for your tounge, jaw, lips and and..hehe..lu pikirla sendirik!haha.. actually, ryte now, in front of this laptop, i've been thinking why some people forget to smile to strangers or people who are not close with us, it doesnt mean that when u are smiling to the unknown makes you carry the title ""GATAL""..huhu.. as for me, i love to smile and laugh.. but maybe i need to change the way i laugh..SANGAT LA BISING! but who cares ryte?? haha.. tak lah..i have to change.. maybe i should gelak perlahan sikit..hehe..so people..please do your part..SMILE k..

ok la, i give some mathematical formula

works + studies + other commitments= stress
stress = the effect of too much worry
smile- stress = WONDERFUL day will be waiting for YOU..(formula from law student..jgn maen2!!)

haha..how simple!! ok..today i want to see people smiling at me! huhu.. okla.. gotta go..



say cheese!!



p/s: if i were to make a choice between 1. the wealth OR 2.peaceful mind and soul and always smilin', definitely, i prefer the latter anytime of the day! what are the purpose of having MONEY if we are stress?? itu kalau dah banyak sangat duit la..sebab people will argue, money problems will be the main factor of why people having stress nowadays..haha..

No comments:

Post a Comment